Branschorganisation European Tyre and Rubber Manufacturers Association, ETRMA, har nu svarat på förslagen, dels genom att skicka ett formellt svar och dels med ett brev till kommissionären med ansvar för Näringsliv och industri, Günter Verheugen.
I det formella svaret menar ETRMA att bullergränserna är orealistiska och att de inte kan uppnås av däcktillverkarna. Organisationen sågar också den studie som är underlag till remissförslaget.
Störst kritik riktas mot att studien bara kombinerat resultat från olika tester utan att ta ordentlig hänsyn till underlaget. ETRMA hänvisar till en icke-namngiven bullerexpert som menar att samma typ av asfalt kan ge skillnader på 6 dB beroende på vägbanans tjocklek.
Branschorganisationen ETRMA med medlemmar som Bridgestone, Michelin och Continental är kritiska till föreslagna bullergränser. Foto: Michelin
I början av augusti skickade EU kommissionen ut förslag på ny lagstiftning kring fordonsindustrin på remiss. Diskussionsmaterialet handlade om bland annat övervakningssystem för däcktryck, TPMS, och gränser för bullernivåer.