23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Volvo Aero utvecklar lättviktskomponent till Airbus

Volvo Aero har fått i uppdrag av Pratt & Whitney att utveckla en av komponenterna i motorn GP7000 för Airbus nya A380. Komponenten, ett utloppsmunstycke, ingår i Volvos satsning på lättviktskonstruktioner.

Utloppsmunstycket, eller turbine exhaust case, är en viktig del i flygmotorn. Den innehåller bland annat en av motorns två fästpunkter i vingen. Företaget räknar med att serieproduktion av den nya komponenten ska komma igång i början av 2010.
Olof Persson, vd på Volvo Aero, säger i en kommentar att affären är viktig för arbetet med lättviktsteknologier, inte minst med tanke på miljödebatten.



Foto: Pratt & Whitney





Sedan tidigare tillverkar Volvo Aero en annan komponent till GP7000-motorn, low pressure turbine case. Lättviktskomponenten är en konstruktion av kevlar och aluminium som minskar vikten med över 10 procent.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.088