23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya framgångar för lättviktsmotor

Volvo Aero har konstruktionsansvar för flera komponenter i General Electrics nya flygmotor. Motorn är av lättviktstyp och har nyligen klarat ett av de tuffaste test en motor kan utsättas för, ett så kallat Fan Blade Out Test.

Företaget stortsatsar på utveckling av lätta kompositkomponenter i flygplan. Tillsammans med svenska staten satsar man 126 miljoner under 2007-2010 i ett civilt demonstrationsprogram.
Hösten 2007 planeras den första flygningen med GEnx-motorn på ett Boeing 787-plan. Motorn kommer även att sitta på den kommande, moderniserade jumbojeten Boeing 747-8.



Den nya lättviktsmotorn med kritiska komponenter från Volvo Aero klarade det senaste i en rad test. Foto: Volvo Aero





Testet visar att motorn, med beteckningen GEnx, vid fullt pådrag kan tappa ett fläktblad utan att lossna från flygplansvingen. Och det är just komponenter som fäster mellan motor och vinge som är Volvo Aeros senaste bidrag i utvecklingen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125