En förklaring till de svaga resultaten är den dämpade försäljningen på 2,7 procent i kombination med ökade material- och insatspriser. En metod för att motverka försämringar har varit att minska antalet anställda och begränsa lönekostnaderna.
Personalstyrkan hos leverantörsföretagen minskade med 1,4 procent. Det är i första hand bland arbetare som minskningen sker, 2,7 procent färre än året innan.
Teknikföretagens chefsekonom, Anders Rune, kommenterar undersökningen med att framtiden ändå ser hoppfull ut. Bil- och transportmedelsföretagen i Sverige kommer i år med flera nya modeller samtidigt som efterfrågan ibland annat Östeuropa växer. Dessutom menar han att företagens efterfrågan på nyckelpersonal fortsätter uppåt.
Undersökningen av lönsamheten omfattar 156 leverantörer med sammanlagd försäljning på 64 miljarder kronor och 33 000 anställda i Sverige.
Bildtext: Anders Rune, chefsekonom på Teknikföretagen, ser en dämpad utveckling för svenska leverantörer jämfört med industrin som helhet. Men han tror ändå på en ljusare framtid. Foto: Teknikföretagen
Över hälften av de anställda inom svensk bilindustri arbetar i företag med svag lönsamhet eller som går med förlust. Undersökningen visar att rörelsemarginalerna hos leverantörerna låg på 4,1 procent förra året. Kapitalavkastningen låg kvar på samma nivå som 2005, runt 8 procent.