Färg spelar en framträdande roll i positioneringen mellan olika produkter. Tillsammans med brasilianska kunden O Boticário har Clariant Masterbatches utvecklat en serie klara, transparenta färger som ska hjälpa det brasilienska företaget att väcka intresset för deras nya serie av hudvårdprodukter.
O Boticários Nativa Spa produkter består av ett stort antal tvålar, badskum, hår- och hudvårdsprodukter som grupperats i tre distinkta produktfamiljer. Färg spelar därför en viktig roll för varje grupp: grön står för rening, orange för aktivitet och röd för rehabilitering.
För att synliggöra innehållet med sina livfulla färger valde Clariant att tillverka tuberna, burkarna och flaskorna i klar transparent termoplastisk polyester. Kapsylerna och korkarna valde de däremot att tillverka i klar polypropen i en färg som harmoniserade med förpackningens innehåll.
Färg och effekt spelar en avgörande roll, inte bara för att få konsumentens uppmärksamhet utan även för att definiera varumärkets image.