- Vi jobbar i europeiska och nationella projekt med att utveckla kompositer. Det är ett attraktivt material som ännu inte är fullt moget, säger Henrik Runnemalm, ansvarig för FLUD hos Volvo Aero.
Inom FLUD vill Volvo Aero demonstrera användningen av kompositerna i ett större sammanhang. Företaget samarbetar med bland andra svenska kompositinstitutet Sicomp och ett antal europeiska bolag. En av målsättningarna är enligt Henrik Runnemalm att kunna sy ihop en hel komponent för att användas på de kallare delarna av motorerna.
- Det vi kallar kallt är upp till ungefär 200 grader och där tror jag starkt på möjligheterna att använda kompositer, säger han.
Vinnovas delfinansiering av projektet kommer att delas ut i omgångar med början 2007 och fram till 2010. Under samma period kommer Volvo Aero att satsa ett lika stort belopp. Förhoppningen är att företaget kan bidra med sin lättviktsteknologi i samarbete med resten av flygindustrin för att uppnå de utsläppsmål som EU har enats om. Vinnova har som målsättning med det så kallade Flygtekniska utvecklings- och demonstratorprogrammet, FLUD, att underlätta för företag att testa nya motorteknologier i internationella samarbeten.