Dow har dock utvecklat en teknik som gör det möjligt att tillverka
baksätesstrukturen av formblåst plast. Det material som används är en
specialkvalitet för formblåsning av PC/ABS, kallad Pulse.
Dows teknik, som går under namnet blow molded
seatback technology (BMSB), innebär att baksäteskonstruktionen kan göra
väsentligt lättare, att investeringskostnaderna blir lägre och,
beroende av seriestorlek, att produktionskostnaderna minskar. För Audi
TT, som har ett litet baksäte, minskas totalvikten med 2,4 kg.
Enligt ett pressmeddelande från Dow är flera biltillverkare mycket intresserade av BMSB-tekniken.
Baksätet till Audi TT produceras av Lear Corporation
och den formblåsta komponenten tillverkas av tyska Moellertech GmbH.
Med BMSB-tekniken kan baksätet i en personbil göras både lättare och billigare. Traditionellt tillverkas baksäten i personbilar av en stålkonstruktion.