23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Audi och Dow prisade för formblåst baksäte

Biltillverkaren Audi och Dow Automotive har fått Society of Plastics Engineers (SPE) prestigefyllda Innovation Award för det formblåsta baksätet till nya Audi TT. Baksätet av plast minskar bilens vikt med 2,4 kg.

Traditionellt tillverkas baksäten i personbilar av en stålkonstruktion.

Dow har dock utvecklat en teknik som gör det möjligt att tillverka

baksätesstrukturen av formblåst plast. Det material som används är en

specialkvalitet för formblåsning av PC/ABS, kallad Pulse.

Dows teknik, som går under namnet blow molded

seatback technology (BMSB), innebär att baksäteskonstruktionen kan göra

väsentligt lättare, att investeringskostnaderna blir lägre och,

beroende av seriestorlek, att produktionskostnaderna minskar. För Audi

TT, som har ett litet baksäte, minskas totalvikten med 2,4 kg.

Enligt ett pressmeddelande från Dow är flera biltillverkare mycket intresserade av BMSB-tekniken.

Baksätet till Audi TT produceras av Lear Corporation

och den formblåsta komponenten tillverkas av tyska Moellertech GmbH.

Med BMSB-tekniken kan baksätet i en personbil göras både lättare och billigare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02