23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lättare bilmotor med ny plastkåpa

Till en ny motorgeneration har Chrysler tillsammans med DuPont och Bruss utvecklat en ventilkåpa av termoplast som minskar vikten med 40 procent och sänker produktionskostnaderna kraftigt. Kåpan är helt integrerad i de nya fyrcylindriga motorerna.

Det är i de nya bilmodellerna Dodge Caliber, Jeep Compass och Jeep

Patriot som de nya 2,0- och 2,4-litersmotorerna sitter. Ventilkåpor av

plast är ingen nyhet men tidigare lösningar har inte integrerats fullt

ut i motorkonstruktionen och därmed har man heller inte uppnått så

stora fördelar som i de nya motorerna.

Ventilkåpan av polyamid 66 (Zytel Nylon 66) i den

nya motorgenerationen är vibrationssvetsad samman av två halvor vilket

gjort att man kunnat integrera en lång rad funktioner som tidigare inte

varit möjliga. Det har inneburit att totalvikten kunnat sänkas med hela

40 procent och att produktionskostnaderna kunnat sänkas kraftigt.

Dessutom har plastkåpan klara miljöfördelar jämfört med alternativ som

aluminium eller härdplast.


Ventilkåpan av termoplast i Chryslers nya motorer väger 40 procent mindre än konventionella lösningar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.113|instance-web01