23948sdkhjf

Bayer växer så in i Norden

Efter avknoppningen av mogna plaster och gummi för två år sedan växer Bayer MaterialScience kraftfullt i Norden. Förra året upp med 30 procent. Och Bayers plastverksamhet kommer att vara Bayers även i fortsättningen. Det försäkrar nye Nordenchefen för BMS, Klaus Hald Winstrøm.
Medan stora delar av den nordiska plastindustrin brottats med hårdnande
konkurrens och sjunkande volymer, växer Bayer MaterialScience så det
knakar. Förra året ökade försäljningsvolymen med 30 procent och första
halvåret i år är det plus åtta procent.

– Vi har inte upplevt något av den stagnation som
det talas om i industrin, konstaterar Klaus Hald Winstrøm, som sedan
april i år är chef för Bayer MaterialScience i Norden och Baltikum.
2005 ökade BMS sin omsättning med 38 procent i pengar och 30 procent i
volym. Även 2006 ser mycket bra ut. Första halvåret ökade vi med åtta
procent.


– Vi ska fortsätta att utveckla de affärer vi har här i Norden, säger
Klaus Hald Winstrøm, som sedan april i år är ny chef för Bayer
MaterialScience i Norden.


För snart två år sedan beslutade Bayerkoncernen att skilja ut det som
man betecknade som mogna plaster och gummi och dela ut det till
aktieägarna i form av ett eget bolag, döpt till Lanxess. Kvar inom
Bayer blev plasterna polykarbonat, polyuretan och termoplastisk
polyuretan, samt råvaror till färg-, lack- och limindustrin liksom
dotterbolagen HC Stark och Wolff Walsrode. Med facit i hand har det
visat sig vara ett klokt beslut. Lanxess har mer än väl visat sig vara
kapabla att stå på egna ben och Bayers plastverksamhet inom BMS har
tagit rejäl fart, inte minst på den nordiska marknaden.

Det beror inte på några få enskilda faktorer utan
helt enkelt på att den nordiska verksamheten varit duktig på att skapa
nya affärer, menar Klaus Hald Winstrøm. Även om han tror det blir en
utmaning att nå samma tillväxt som 2005 tror han att det finns
potential att växa ytterligare.

– Vi ska fortsätta att utveckla de affärer vi har
här i Norden, säger han. Personligen tror jag att vi just nu står på
toppen i en konjunkturcykel men vi ska fortsätta att konsolidera vår
starka ställning.

Inom samtliga tre huvudområden för plast finns det
växtmöjligheter för BMS, menar Klaus Hald Winstrøm. Inom det enskilt
största området, PUR, är inte minst marknaden i Baltikum mycket
intressant. Där ökar tillverkningen av produkter som kylskåp och
fjärrvärmerör och i hela Norden är möbelindustrin en växande kund. En
utmaning är dock att ersätta de volymer som går förlorade när
jättekunden Maersk flyttar tillverkningen av isolerade containrar till
Kina.

Den största enskilda tillväxten noterar Klaus Hald
Winstrøm för polykarbonat (PC). Där tillkommer det hela tiden nya
kunder. Bland annat har skivextrudering blivit ett expansionsområde.

I jämförelse är termoplastisk polyuretan (TPU) en liten produkt på den nordiska marknaden.

– Jag tror det är ett område som kan växa betydligt
mer, säger Klaus Hald Winstrøm och hänvisar bland annat till de
ofantliga forsknings- och utvecklingsresurser som Bayer-koncernen kan
backa upp med. Därifrån kommer hela tiden nya produkter som gör det
möjligt att komma in på nya marknader, så även i Norden och Baltikum.

Och den nordiska och baltiska plastindustrin kommer
att få göra affärer med Bayer även i framtiden. Det slår Klaus Hald
Winstrøm fast med stor bestämdhet och avfärdar därmed alla rykten om
att Bayer-koncernen är på väg att sälja sin plastverksamhet.

Det är koncernchefen själv, Werner Wenning, som har
försäkrat sina dotterbolagschefer att BMS är och ska förbli
kärnverksamhet. Ett uttalande som dessutom backas upp av de enorma
investeringar (1,8 miljarder dollar fram till 2009) som Bayer gjort och
gör inom plastområdet i bland annat Kina.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078