23948sdkhjf

Koenigsegg accelererar med amerikanska stororder

Genom en återförsäljare i Las Vegas i USA har Koenigsegg fått en order som är minst lika stor som det antal bilar som den svenska sportbilstillverkaren hittills har byggt. Det innebär full produktion för Koenigsegg Automotive AB i Ängelholm.
Över sex miljoner kronor kostar drygt åttahundra hästkrafter – om man
vill ha den nya Koenigsegg CCX vill säga. Den svenska supersportbilen
är precis lika handgjord och med exklusiva material som sina
föregångare, men har vidareutvecklats speciellt för den amerikanska
marknaden. Bilens prestanda är densamma, men med större utrymme för
förare och passagerare samt med en finslipad motor som klarar den
amerikanska 91-oktaniga bensinen.

CCX står för Competition Coupe X, där X:et
understryker tioårsjubileet av den första CC-bilen. Ambitionen är att
den nya modellen ska få företaget att under nästa år för första gången
gå med vinst – och framtiden ser riktigt ljus ut.

I Las Vegas finns numera en kontrakterad
återförsäljare för Koenigsegg och marknadens intresse är stort för
bilkonceptet. Detta resulterade på kort tid i en rad order, både fasta
och preliminära. Exakt hur många bilar det rör sig om är ännu så länge
hemligt, men sannolikt rör det sig om fler än alla de bilar som
tillverkats hittills under företagets tioåriga verksamhet. Idag är bil
numer trettiosju i produktion.

Det tar tvåtusen timmar att tillverka en bil och den
ökade orderingången innebär att produktionsresurserna ses över.
Tillverkningen sker i den nedlagda flygflottiljen F10 i Ängelholm och
investering har gjorts i en helt ny produktionslina med en teoretisk
produktionstakt på upp till fyrtio bilar per år.

Investeringskostnaderna skrevs av redan förra året, då företagets förlust blev tjugo miljoner kronor.

Den norske industridesignern Bård Eker har
tillsammans med Christian von Koenigsegg och hans designteam skapat
bilens design. Engagemanget har även resulterade i att företaget Bård
Eker Industrial Design AS nu är delägare i bolaget Koenigsegg
Automotive AB. Utöver Ekers bolag och familjen Koenigsegg finns omkring
hundra delägare.

Industridesignern Bård Eker är numera delägare i Koenigsegg Automotive AB.

Bård Eker Industrial Design AS har specialiserat sig
på komplett design- och produktutveckling, från de första penseldragen
och ända fram till produktionsaspekter och marknadslansering. En stor
del av arbetet handlar om modeller, både virtuella och fysiska, och om
snabba verktyg med olika tekniker. En gemensam nämnare för många av
Bård Ekers projekt är extremprestanda och avancerade material med plast
i fokus.

– Det är inte optimalt att arbeta med
3D-objekt på 2D-verktyg. Därför arbetar vi i stor utsträckning med
fysiska modeller för att nå aspekter som inte är möjliga på en
bildskärm. Mycket av vårt arbete handlar om att fånga den känsla som
behövs för att nå bästa design och en framgångsrik produkt, säger Bård
Eker.

Precis som i Koenigseggs fall har andra
utvecklingsprojekt resulterat i ägarskap i producerande företag. Ett
exempel är Projectiondesign som är världsledande inom projektorer för
exempelvis simulering, visualisering och kontrollrum. Ett annat företag
är Hydrolift som tillverkar ultrasnabba motorbåtar, som vunnit många
priser för sin höga prestanda och goda design.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063