23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Koenigsegg accelererar med amerikanska stororder

Genom en återförsäljare i Las Vegas i USA har Koenigsegg fått en order som är minst lika stor som det antal bilar som den svenska sportbilstillverkaren hittills har byggt. Det innebär full produktion för Koenigsegg Automotive AB i Ängelholm.

Över sex miljoner kronor kostar drygt åttahundra hästkrafter – om man

vill ha den nya Koenigsegg CCX vill säga. Den svenska supersportbilen

är precis lika handgjord och med exklusiva material som sina

föregångare, men har vidareutvecklats speciellt för den amerikanska

marknaden. Bilens prestanda är densamma, men med större utrymme för

förare och passagerare samt med en finslipad motor som klarar den

amerikanska 91-oktaniga bensinen.

CCX står för Competition Coupe X, där X:et

understryker tioårsjubileet av den första CC-bilen. Ambitionen är att

den nya modellen ska få företaget att under nästa år för första gången

gå med vinst – och framtiden ser riktigt ljus ut.

I Las Vegas finns numera en kontrakterad

återförsäljare för Koenigsegg och marknadens intresse är stort för

bilkonceptet. Detta resulterade på kort tid i en rad order, både fasta

och preliminära. Exakt hur många bilar det rör sig om är ännu så länge

hemligt, men sannolikt rör det sig om fler än alla de bilar som

tillverkats hittills under företagets tioåriga verksamhet. Idag är bil

numer trettiosju i produktion.

Det tar tvåtusen timmar att tillverka en bil och den

ökade orderingången innebär att produktionsresurserna ses över.

Tillverkningen sker i den nedlagda flygflottiljen F10 i Ängelholm och

investering har gjorts i en helt ny produktionslina med en teoretisk

produktionstakt på upp till fyrtio bilar per år.

Investeringskostnaderna skrevs av redan förra året, då företagets förlust blev tjugo miljoner kronor.

Den norske industridesignern Bård Eker har

tillsammans med Christian von Koenigsegg och hans designteam skapat

bilens design. Engagemanget har även resulterade i att företaget Bård

Eker Industrial Design AS nu är delägare i bolaget Koenigsegg

Automotive AB. Utöver Ekers bolag och familjen Koenigsegg finns omkring

hundra delägare.

Industridesignern Bård Eker är numera delägare i Koenigsegg Automotive AB.

Bård Eker Industrial Design AS har specialiserat sig

på komplett design- och produktutveckling, från de första penseldragen

och ända fram till produktionsaspekter och marknadslansering. En stor

del av arbetet handlar om modeller, både virtuella och fysiska, och om

snabba verktyg med olika tekniker. En gemensam nämnare för många av

Bård Ekers projekt är extremprestanda och avancerade material med plast

i fokus.

– Det är inte optimalt att arbeta med

3D-objekt på 2D-verktyg. Därför arbetar vi i stor utsträckning med

fysiska modeller för att nå aspekter som inte är möjliga på en

bildskärm. Mycket av vårt arbete handlar om att fånga den känsla som

behövs för att nå bästa design och en framgångsrik produkt, säger Bård

Eker.

Precis som i Koenigseggs fall har andra

utvecklingsprojekt resulterat i ägarskap i producerande företag. Ett

exempel är Projectiondesign som är världsledande inom projektorer för

exempelvis simulering, visualisering och kontrollrum. Ett annat företag

är Hydrolift som tillverkar ultrasnabba motorbåtar, som vunnit många

priser för sin höga prestanda och goda design.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.107|instance-web04