23948sdkhjf

Sjunkande lönsamhet för bilindustrins leverantörer

Vinstmarginalerna för svenska leverantörer till bilindustrin blir allt mindre. Orsaken är framför allt stigande materialpriser. Det visar en undersökning som gjorts av Teknikföretagen.
Svenska leverantörer till bilindustrin verkar i en bransch under mycket
starkt konkurrenstryck och i en situation som skärpts ytterligare av
begränsade möjligheter att kompensera för ökade materialpriser.

– Lönsamheten och vinstmarginalerna är hårt pressade
för bilindustrins leverantörer. Det visar Teknikföretagens undersökning
av 139 leverantörsföretag till bilindustrin, som presenterades av
chefekonom Anders Rune på Stora Leverantörsdagen 2006 i Göteborg.

Undersökningen visar att vinstmarginalerna för
svenska leverantörer i fjol föll från 5,1 procent till endast 3,8
procent. Även lönsamheten gick ned i samma omfattning från 10 procent
till 7,7 procent. De försämrade resultaten förklaras av en
jämförelsevis svag utveckling av försäljningen i kombination med ökade
materialpriser.

– Leverantörernas möjligheter att kompensera för
höga materialpriser förefaller inte bli särskilt mycket bättre i år med
fortsatt hård konkurrens och pressad lönsamhet. Jämfört med andra
branscher och andra grupper av leverantörsföretag har således
bilindustrins leverantörer en klart svårare sits.

– Leverantörerna visar en relativt oförändrad
ordervolym på export samtidigt som den minskar något på hemmamarknaden.
Företagen säljer ungefär lika mycket i Sverige som på export och den
relativt begränsade efterfrågan från bilindustrin i Europa är en
förklaring till de jämförelsevis svaga siffrorna.

– Att bil- och transportmedelsföretagen samtidigt
visar en klart mer positiv bild av orderutvecklingen under årets tredje
kvartal är ändå hoppingivande. Att en tredjedel av leverantörerna
efterfrågar yrkesarbetare pekar i samma riktning, säger Anders Rune.

Undersökningen av lönsamheten omfattar 139
leverantörer till bil- och transportmedelsindustrin. De har en
försäljning på 62 miljarder kronor och 28 000 anställda i Sverige 2005.
Undersökningen av konjunkturläget omfattar 92 företag och genomfördes i
mitten av augusti månad.


– Lönsamheten och vinstmarginalerna är hårt pressade för bilindustrins
leverantörer, konstaterade Teknikföretagens chefekonom Anders Rune på
Stora Leverantörsdagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079