23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sjunkande lönsamhet för bilindustrins leverantörer

Vinstmarginalerna för svenska leverantörer till bilindustrin blir allt mindre. Orsaken är framför allt stigande materialpriser. Det visar en undersökning som gjorts av Teknikföretagen.

Svenska leverantörer till bilindustrin verkar i en bransch under mycket

starkt konkurrenstryck och i en situation som skärpts ytterligare av

begränsade möjligheter att kompensera för ökade materialpriser.

– Lönsamheten och vinstmarginalerna är hårt pressade

för bilindustrins leverantörer. Det visar Teknikföretagens undersökning

av 139 leverantörsföretag till bilindustrin, som presenterades av

chefekonom Anders Rune på Stora Leverantörsdagen 2006 i Göteborg.

Undersökningen visar att vinstmarginalerna för

svenska leverantörer i fjol föll från 5,1 procent till endast 3,8

procent. Även lönsamheten gick ned i samma omfattning från 10 procent

till 7,7 procent. De försämrade resultaten förklaras av en

jämförelsevis svag utveckling av försäljningen i kombination med ökade

materialpriser.

– Leverantörernas möjligheter att kompensera för

höga materialpriser förefaller inte bli särskilt mycket bättre i år med

fortsatt hård konkurrens och pressad lönsamhet. Jämfört med andra

branscher och andra grupper av leverantörsföretag har således

bilindustrins leverantörer en klart svårare sits.

– Leverantörerna visar en relativt oförändrad

ordervolym på export samtidigt som den minskar något på hemmamarknaden.

Företagen säljer ungefär lika mycket i Sverige som på export och den

relativt begränsade efterfrågan från bilindustrin i Europa är en

förklaring till de jämförelsevis svaga siffrorna.

– Att bil- och transportmedelsföretagen samtidigt

visar en klart mer positiv bild av orderutvecklingen under årets tredje

kvartal är ändå hoppingivande. Att en tredjedel av leverantörerna

efterfrågar yrkesarbetare pekar i samma riktning, säger Anders Rune.

Undersökningen av lönsamheten omfattar 139

leverantörer till bil- och transportmedelsindustrin. De har en

försäljning på 62 miljarder kronor och 28 000 anställda i Sverige 2005.

Undersökningen av konjunkturläget omfattar 92 företag och genomfördes i

mitten av augusti månad.


– Lönsamheten och vinstmarginalerna är hårt pressade för bilindustrins
leverantörer, konstaterade Teknikföretagens chefekonom Anders Rune på
Stora Leverantörsdagen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109