Avstå plast mot betalning
Brittiska Tesco tar ett nytt steg mot minskad användning av plastkassar. Kedjan betalar kunderna för att använda egna påsar!
slagträ i detaljhandelskedjornas kamp om att visa sig grönast av de
gröna.
Hetast är striden sannolikt i Storbritannien där
Tesco har presenterat det mest spektakulära initiativet hittills:
Kedjan kommer i fortsättningen att belöna kunder som inte använder de plastbärkassar som erbjuds i varuhusen.
Erbjudandet gäller kunder som är anslutna till
Tescos lojalitetsprogram Clubcard. För varje oanvänd kasse får kunden 1
poäng, vilket är lika med 1 pence, som tack från kedjan, skriver The
Guardian, enligt packnet.se.
Tesco har tidigare aviserat att man vill minska
användningen av plastkassar med 25 procent, lika med en miljard kassar.
Från 1 september ska alla påsar dessutom vara nedbrytbara. För att
stimulera återanvändning kommer kunderna även att erbjudas andra påsar
som är större och tjockare.