23948sdkhjf

Allt bättre kvalitet från Saabs nordiska underleverantörer

Nordiska leverantörer till personbilstillverkaren Saab har idag 28 gånger bättre kvalitet än för fem år sedan. Det konstaterar Saab som mätt underleverantörernas kvalitet i antal fel per en miljon detaljer.
Uppgifterna från Saab, som publiceras i The Vehicle Component, sträcker
sig fram till 2005. Då hade de nordiska underleverantörerna 13 fel per
en miljon levererade komponenter. Jämfört med 2001 är det en kraftig
förbättring. Då var antalet fel drygt 350 på en miljon.
Även om Saabs inköpschef Martin Larsson är nöjd med
utvecklingen, som innebär en kvalitetsförbättring på 95 procent de
senaste fem åren, är han inte nöjd med att det fortfarande levereras
felaktiga komponenter till Saab. 13 fel per en miljon innebär nämligen
att det på ett år levereras drygt 2 600 felaktiga komponenter till Saab.
Målet för Saab är, enligt Martin Larsson, att
underleverantörerna levererar 100 procent felfria komponenter, utan att
Saab ska behöva göra leveranskontroll när de tar emot komponenterna.

En bil med allt mer felfria komponenter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079