23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Allt bättre kvalitet från Saabs nordiska underleverantörer

Nordiska leverantörer till personbilstillverkaren Saab har idag 28 gånger bättre kvalitet än för fem år sedan. Det konstaterar Saab som mätt underleverantörernas kvalitet i antal fel per en miljon detaljer.

Uppgifterna från Saab, som publiceras i The Vehicle Component, sträcker

sig fram till 2005. Då hade de nordiska underleverantörerna 13 fel per

en miljon levererade komponenter. Jämfört med 2001 är det en kraftig

förbättring. Då var antalet fel drygt 350 på en miljon.

Även om Saabs inköpschef Martin Larsson är nöjd med

utvecklingen, som innebär en kvalitetsförbättring på 95 procent de

senaste fem åren, är han inte nöjd med att det fortfarande levereras

felaktiga komponenter till Saab. 13 fel per en miljon innebär nämligen

att det på ett år levereras drygt 2 600 felaktiga komponenter till Saab.

Målet för Saab är, enligt Martin Larsson, att

underleverantörerna levererar 100 procent felfria komponenter, utan att

Saab ska behöva göra leveranskontroll när de tar emot komponenterna.

En bil med allt mer felfria komponenter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095