23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kina exportchans för bilplasttillverkare

Medan bilindustrin i västvärlden kämpar med överkapacitet, dålig

lönsamhet och pressar sina underleverantörer, finns det en bilindustri

som är i desperat behov av fler underleverantörer av plastkomponenter -

nämligen den i Kina.

Den snabbväxande kinesiska bilindustrin skriker

bland annat efter kvalificerade leverantörer av plastprodukter. Idag är

importen av plastkomponenter till den kinesiska bilindustrin dubbelt så

stor som den inhemska tillverkningen och imposten väntas mer än

fördubblas de närmaste åren.

Det är konsultföretaget Research and Markets som har

analyserat marknaden för fordonskomponenter av plast i Kina. Slutsatsen

är att det här är en gyllene exportmarknad för kvalificerade

plastkomponenttillverkare.

Behovet av plastkomponenter till fordonsindustrin

väntas nämligen öka med 15,4 procent årligen fram till 2009 då den

totala marknaden beräknas vara 1,414 miljoner ton plastkomponenter.

Visserligen ökar den inhemska produktionen av

plastkomponenter snabbt men det räcker inte för att klara efterfrågan.

2004 producerades i Kina 219 300 ton plastkomponenter till

bilindustrin, vilket förväntas öka till 504 430 ton 2009. Under samma

period räknar dock Research and Markets med att importbehovet ska stiga

från 482 400 ton till hela 951 260 ton.

Den kinesiska biltillverkaren Geely räknar med att snart producera över

en miljon bilar om året. Behovet av kvalificerade plastkomponenter är

stort.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|instance-web01