23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Godkännande öppnar för kompositer i tunnelbanan

De absolut strängaste brandkraven i Europa är den brittiska standarden

BS 6853. Det är en standard som framför allt lägger tonvikten på

rökutveckling och giftiga gaser. Standarden kom till efter den

katastrofala branden i tunnelbanan vid Kings Cross i London 1987.

Hittills har den här brittiska standarden satt stopp för i princip all

användning av kompositer i tunnelbanetåg. Enda undantaget har varit

fenoplastkompositer.

En ny polyesterbaserad komposit som utvecklats av

numera svenskägda Menzolit-Fibron kan dock öppna för användning av

kompositer även i tunnelbanesammanhang. Den nya materialfamiljen

Menzolit-SMC 2400 har nämligen blivit godkänd enligt BS 6853, vilket är

ett genombrott för polyesterkompositer. Den här komposittypen kan t ex

användas i säten, väggbeklädnader och paneler. Den är betydligt lättare

att använda än fenoplastkompositerna och väger mindre än de

konventionella material som hittills använts.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|