23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svensk konsortium utvecklar kolfiberbår

Efter drygt två års utvecklingsarbete har ett konsortium bestående av

företag från Skellefteå och Umeå levererat sex s k

Micu-intensivvårdsbårar till Luftfartsstyrelsen.

Bårarna ingår i det Svenska Nationella

Ambulansflyget (SNAM), som på sex timmar kan konvertera ett reguljärt

flygplan till en flygande intensivvårdsavdelning för transport av såväl

svårt som lättare skadade patienter. Behandlingsnivån är densamma som

på en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus, d v s mycket omfattande.

Konsortiet består av Micus AB, med totalansvar för

bårsystemet, Struktur Design (design och funktionsanalys), IKL Nordic

AB (kraftaggregat), TK Business Development (medicinska instrument) och

IUC Bothnia (projektledning).

På uppdrag av Micus har Sicomp utvecklat och

tillverkat sex kolfiberbårar med en hel del inbyggda funktioner som

?chockläge? och ?komfortläge?. Vid chocktillstånd kan benen läggas i

högläge och i komfortläge kan ett ryggstöd fällas upp i två vinklar så

att patienten lättare kan klara av långa transporter.

Intensivvårdsbåren är klassad som flygburen

utrustning och är därför certifierad enligt EASA, European Aviation

Safety Agency, Part 21. Det innebär bland annat att båren ska klara av

g-krafter på mellan 4-11 g beroende på riktning för en patient på 98

kg. För att klara ambulansnormer genomfördes även krock- och skakprover

hos SP i Borås. Även den medicinska utrustningen har genomgått ett

omfattande provningsprogram ? inte minst för att påvisa att

utrustningen inte stör flygplanets funktioner.

Sicomps arbete med kolfiberbåren har inneburit en

hel del design och beräkningsarbete. Vad gäller design ska den dels

kunna monteras på chassiet och dels uppfylla de olika funktionskraven.

Som flyg- och handburen utrustning prioriteras låg vikt, åtta kg var

satt som övre gräns för kolfiberbåren. Andra krav var brandkrav och

genomlysbarhet för röntgen så att patienten inte behöver flyttas från

båren för denna typ av undersökning.

För att klara kravet på genomlysbarhet finns inga

metaller i konstruktionen. Kolfiberbåren är en sandwichstruktur med

kolfiberrör längs sidorna som fungerar som lyfthandtag. Även

gångjärnsfunktionen är en ren kompositlösning med kolfiberrör.

Under utvecklingstiden har olika prototyper tagits

fram. Först tillverkades en funktionsprototyp för att utvärdera

konceptet som även användes vid en första utbildning av medicinsk

personal. Sedan följde två prototyper för utvärdering av framför allt

mekaniskt hållfasthet. Parallellt med detta provades enskilda

komponenter mekaniskt, och på SP i Borås genomfördes ett antal

brandprover på ingående material.

I början av september genomfördes storövningen Barents Rescue som

involverat sex nationer. I räddningsövningen ingick en Boeing 737-800

utrustad med bland annat sex Micus intensivvårdsbårar. Under

räddningsövningen sattes bårarna på prov under verkliga förhållanden.

Med på övningen var Torsten Käll, VD för Micus, som kunde rapportera

att de fått en mycket positiv respons på hur bårarna fungerat. När

utvärderingen är klar hoppas konsortiet på ytterligare order för ett

andra flygplan utrustat med Micubårar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|