23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Plastdagarna: Sparkraven driver kompositer framåt

De marknader som är beredda att betala för prestanda har alltid strävat

efter att välja bästa tillgängliga material. Det anser Åke Nylinder

från Polytec Composites Sweden AB som på Plastdagarna pratade om

kompositernas möjligheter. Det fanns en tid när trä var det bästa

alternativet, för att sedan övergå till aluminium. Idag är det

kompositer som gäller på flera områden, dock inte alla. Men

materialgruppen kommer att växa sig starkare. Det är Nylinder övertygad

om. Att fordonsindustrin idag hellre väljer aluminium än kompositer som

ersättning till stål ser han bara som en fördel.

"De väljer aluminium eftersom det rent

maskintekniskt är enklare att gå från stål till aluminium. Men i nästa

steg, när de ska spara pengar, då blir det kompositer", säger han och

nickar.

Nylinder gav flera exempel där kompositerna på grund

av sin lägre vikt kan ge besparingar. Ett exempel var motorhuvar. En

huv av stål väger 18,7 kg. Samma huv fast av SMC väger 14,2 kg. I

aluminium 9,3 kg. En hydbrid av aluminium i ytter- och en komposit i

innerkonstruktionen, vilket gör att den kan målas på konventionellt

sätt väger 9,2 kg. Den blir dessutom billigare än om den enbart

tillverkades av aluminium.

"Vi utvärderar den här tekniken just nu", sa Nylinder. En kolfiberhuv väger 4,2 kg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|