23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer termoplast i kommande MAN-lastbilar

I nästa generation lastbilar kommer tyska MAN att i hög grad ersätta

stål och härdplastkompositer (SMC) med armerade termoplaster. Det

avslöjade Hartmut Häberle, som ansvarar för plastanvändningen inom MAN,

vid den kompositkonferens som AVK-TV höll i Tyskland den här veckan.

Enligt Häberle innehåller en typisk MAN-lastbil idag

460 kg SMC. En större andel av detta kan ersättas av termoplaster,

bland annat trösklar, steg och olika paneler. Det som framför allt gör

det möjligt att använda mer termoplast är nya kvaliteter som klarar

lackering in line vid 150 grader C och har samma utvidgningskoefficient

som stål. En övergång till termoplast återbetalar sig snabbt i lägre

produktionskostnader och lättare lastbilar, menar Häberle.

Häberle hävdar också att många lösningar har varit

överdimensionerade. Han nämnde dörrfickan i MAN:s F90-serie som ett

exempel. Den var från början av stål men konstruerades sedan om till

SMC, som i sin tur ersattes av glasfiberfylld polypropen för att idag

bestå av mineralfylld PP. Fler komponenter hos MAN kommer sannolikt att

gå den här vägen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|