23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Plastforum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Genombrott för vindruta av plast

Genombrotten för plastfönster i personbilar duggar nu tätt. Från Exatec, som är ett samriskbolag mellan GE Advanced Materials och Bayer MaterialScience, kommer nu nyheten att Toyota testar företagets plastglas i vindrutan på nio stycken elbilar som ska patrullera på världsutställningen i Aichi i Japan nu i höst. Exatecs vindruta består av polykarbonat (i detta fallet GE:s Lexan GLX) som är belagt med en s k glazing – ett hårt skikt som är väderbeständigt och reptåligt. Att Toyota testar plastvindrutan i elbilen Coms är att beteckna som ett genombrott för tekniken. Tidigare har plastrutor använts i sido- och takfönster men inte i den betydligt mer kritiska vindrutan. Genom att använda plast istället för konventionellt laminerat glas reduceras vindrutans vikt med 40-50 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093