23948sdkhjf

Lada köper PUR-teknik från väst

Glöm allt du lärt dig om de rostiga, trötta och opålitliga ryska bilarna Lada. Nästa generation, som nu håller på att utvecklas vid Uralbergens fot, ska hålla väl så god standard som någon europeisk familjebil. Åtminstone om man får tro brittiska Hyperlast, som slutit ett avtal om att leverera polyuretansystemet Autothane till den ryske underleverantören ZAO Polyplast. ZAO Polyplast är specialiserade på tillverkning av rattar men ska nu producera fjädringspaket till de nya Lada-modellerna 1118 och 2118, som tillverkas av Avtovaz. Det innebär att Avtovaz till de nya Lada-modellerna får tillgång till samma teknik som idag används av BMW, Ford, Mazda, Rover, Renault, General Motors och Volvo. Autothane är en mikrocellulär polyuretanelastomer med en mycket tät cellstruktur. Materialet kan liknas vid gummi men med bättre förmåga att dämpa vibrationer och stötar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079