23948sdkhjf

Gardena byter strategi

En av Europas största tillverkare av plastprodukter, svenskägda Gardena, överger nu sin strategi att vara världsledande på trädgårdsprodukter. Istället ska Gardena koncentrera sig på att öka lönsamheten. Ett direkt resultat av det är att cirka 100 av de 2 900 anställda får gå. Bara några månader efter det att den tidigare VD:n Wolfgang Jahrreis lämnat Gardena och efterträtts av ledarduon Erich Schefold och Friedrich Böbel, presenterar bolaget en ny strategi. Borta är den tidigare tanken om att vara störst i världen på trädgårdsprodukter av plast. Istället är det nu lönsamhet som gäller. Trots att Gardena, som omsätter cirka 440 miljoner euro, lyckats öka sin omsättning på senare år så har lönsamheten sjunkit till nivåer på fyra till sju procent. Det ska jämföras med en tidigare stadig intjäning på 10-12 procent. Sannolikt är det ägarna, svenska Industri Kapital, som nu vill lägga om kursen. Industri Kapital övertog det tidigar
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065