Den tyska kemigiganten BASF har presenterat sitt resultat för 2000 och det är bara att konstatera att året var mycket lyckat för koncernen. Försäljningen steg med 22 % jämfört med 1999 och blev 35,9 miljarder euro, medan den operativa vinsten steg med 15 % till 3,4 miljarder euro. Affärsområdet Plast & Fibrer såg sin försäljning öka med nästan 30 % till 11 miljarder euro. Den operativa vinsten för affärsområdet ökade med hela 38 % och blev 889 miljoner euro.En stor del av förklaringen till framgångarna ligger enligt koncernchefen Jürgen Strube i en omstrukturerad portfölj och en koncentration på koncernens styrkor. Tillväxt och innovation utgör nu den strategiska grunden för såväl uppköp som försäljningar, liksom för investeringar som nu främst görs i tillväxtregioner.Ett strategiskt steg inom Plast & Fiber togs 2000 genom sammanslagningen med Shells polyolefinverksamheter i bolaget Basell.Strube säger också att ett innovativt företa