Engels strategi för att möta globala nedgången i efterfrågan
Enligt maskinjätten har den, trots en fortsatt nedgång i marknadsförhållandena, inte bara bibehållit sin marknadsposition mot europeiska konkurrenter utan tillika utökat sin marknadsandel. Intäkterna uppges ha sjunkit med nästan 10 procent jämfört med föregående år (2023/2024), har Engel har ändå behållit sin marknadsposition. Enligt Stefan Engleder, vd för Engel Group, har det gångna räkenskapsåret präglades av minskad investeringsaktivitet och en betydande minskning av orderingången inom alla branschområden.
– Vi har lärt oss att förbli handlingskraftiga under kriser, och har återigen bevisat att Engel kan agera tillförlitligt och med förutseende även under svåra förhållanden, säger Engleder.
För att möta den globala nedgången i efterfrågan, driver Engel en triadstrategi fokuserad på Europa, Amerika och Asien. Detta tillvägagångssätt stöds av oberoende hubbar med försäljning, säljstöd, produktion och efterförsäljning. Särskilt inom områdena automation och service har företaget lanserat viktiga initiativ för att förbättra kundnärhet, leveranssäkerhet och lösningsorientering, skriver Engel i ett pressmeddelande.
– Särskilt i ekonomiskt utmanande tider blir vikten av en pålitlig servicepartner tydlig. Medan fordonssektorn fortsätter att möta strukturella osäkerheter, växer intresset för lösningar för lättviktskonstruktion och alternativa material, säger Stefan Engleder.