23948sdkhjf

Ökat fraktpris och containerbrist

Under pandemin rådde det periodvis brist på containers på världsmarknaden med rekordhöga fraktpriser som följd. 2023 var visserligen ett år som präglades av kriser och krig, men priserna på containerfrakt var moderata och gynnsamma.

Sedan början av 2024 har priserna på internationell containerfrakt åter stigit kraftigt. Dock inte till den grad som under pandemin då det periodvis uppgavs vara sju gånger dyrare att frakta gods från Kina till Europa. Anledningen till de ökade priserna den här gången, är Houthi-rörelsens attacker mot den civila sjöfarten i Röda havet och Suezkanalen, vilket lett till att rederier väljer att ta vägen runt Godahoppsudden i stället.

Att runda den afrikanska udden tar enligt Mærsk 10 till 14 dagar längre tid än via Röda havet och Suezkanalen. Till följd av den längre sträckan, vilket medför högre bränslekostnader, kostar det idag dubbelt så mycket att frakta en 40 fots container från Kina till Europa jämfört med innan attackerna började, uppger enligt Mærsk.

Hög tid för Europa att bli självförsörjande

Ännu är läget inte lika illa som under pandemin, men i Dagens eko, i mitten av januari, uppgav Mærsk att de börjat få problem med containers som inte är där de ska vara. Risken uppges därför vara stor att det inom kort kommer råda brist på dylika. Vad slutnotan blir är det ännu ingen som vet, men vem som kommer tvingas betala är givet. Konsumenten så klart!

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08