23948sdkhjf

Sommarskola om plast gav mersmak

I somras arrangerade forskningsprogrammet Steps, som leds av forskare från Lunds Tekniska Högskola, LTH, kurser som syftade till att skingrade myter och reda ut missförstånd om plast.

Kurserna, vilka pågick under två veckor, syftade till att ge förståelse för hur plastsystemet i Sverige och globalt fungerar samt presentera vägar till ett hållbart plastsystem, biobaserad och biologiskt nedbrytbar plast, återvinningslösningar, policyer och standarder för hållbar plast.

30 deltagare från olika institutioner vid Lunds universitet, och andra universitet samt ingenjörer och specialister från olika företag var anmälda.

I en artikel författad av Noomi Egan, på LTH hemsida säger professor Rajni Hatti-Kaul, Steps programdirektör, och professor i bioteknik vid LTH, att målet med sommarkurserna var att reda ut några av de missförstånd som finns om plast genom att presentera en översikt över hela plastsystemet.

Majoriteten av deltagarna var mycket nöjda med sommarskolan, speciellt möjligheten att lyssna på representanter från industrin lyftes fram.

Vid en utvärdering efter kursernas avslut visade flera av studenter intresse för att inkludera föreläsningar om textilier och plaster, samt mer information om kemisk och enzymatisk återvinning.

– Det har varit väldigt intressant att träffa alla studenter. Det var fantastiskt att höra så många insikter och lyssna till deras perspektiv. Förhoppningsvis genomför vi skolan igen, och tar då med den input vi har fått, säger Rajni Hatti-Kaul.

STEPS

STEPS forskningsprogram initierades 2016. Dess vision är ett framtida samhälle där plast hållbart utvecklas, produceras, används och återvinns i en cirkulär ekonomi. 

Det leds av Lunds universitet, i samarbete med Köpenhamns Universitet, RISE, IVL, 22 industripartners och Region Skåne. 

STEPS är finansierat av Mistra Stiftelsen för miljöstrategisk forskning.

Källa: LTH.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063