23948sdkhjf

Läget tufft för underleverantörerna

En tredjedel av branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, medlemmar hade en vinstmarginal på fem procent eller mer förra året. Det visar en enkät som FKG skickade ut vid månadsskiftet.

– Även om prognosen för i år ser bättre ut är det fortfarande för lågt, säger Peter Bryntesson, vd för FKG, i ett pressmeddelande.

Enligt svaren i enkäten strävar underleverantörerna efter en bättre lönsamhet samtidigt som trycket är starkt på att hänga med i den transformation som branschen är mitt uppe i.
– Utmaningarna är tuffa att klara när så många har låg lönsamhet, omställning är dessutom något som kostar pengar, säger Peter Bryntesson.

Under 2022 hade en tredjedel av FKG:s medlemmar en vinstmarginal på fem procent eller mer. I årets enkät uppger knappt hälften (49 procent) att de väntar sig en vinstmarginal på fem procent eller mer i år. Även om det tyder på att det skulle gå bättre i år är det ändå inget bra betyg, skriver FKG.
Undersökningen visar vidare att viktiga investeringar som ökad produktionskapacitet samt investeringar inom området forskning och utveckling är det som främst får stå tillbaka när lönsamheten är låg.
Även när det gäller hållbarhet får företagen sänka sina ambitioner när lönsamheten sviktar.


– Samtidigt rapporteras det om ökade vinstmarginaler hos OEM:erna, vilket tyder på att branschens ökade kostnader absorberas i leverantörsledet.


Bland annat har Volvo Cars gått ut med att deras nya elsuv EX 30 kommer att ha en vinstmarginal på 15 till 20 procent.

– Underleverantörerna får alltså ta smällen, avslutar Peter Bryntesson.

Drygt en tiondel av branschorganisationens medlemmar svarade på enkäten med fokus på lönsamhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094