23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

3 fördelar med nöjda medarbetare

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Tillfredsställelsen hos de anställda är av avgörande betydelse för att anställda ska lyckas leverera på bästa nivå.

Anställda som är nöjda är nämligen mycket lojala gentemot sina chefer och organisationen, till och med i de värsta scenarierna. Detta innebär att de inte arbetar under något tvång utan snarare för att de trivs bra och vill utveckla verksamheten. Anställda måste vara passionerade för sitt arbete och denna passion uppstår bara när de känner sig nöjda med organisationen i stort. 

Många fördelar finns med nöjda anställda på arbetsplatsen, inte minst bidrar det till en positiv och upplyftande atmosfär. Utan klagomål och problem kan varje person koncentrera sig mer på sina arbetsuppgifter. Härnäst presenteras tre av de viktigaste fördelarna med nöjda anställda, vilka är följande punkter: 

  • Ökar verksamhetens intäkter.
  • Förbättrar anställdas prestation.
  • Motiverar anställda att vara lojala.
  • Läs vidare för se närmare på dessa tre fantastiska fördelar! 

1. Ökar verksamhetens intäkter
Anställdas nöjdhet är viktigt för att säkerställa högre intäkter för verksamheten. Denna upplevelse av nöjdhet kan inte uppstå med träning utan måste utvecklas genom att känna tillhörighet och lojalitet. När anställda är nöjda tenderar de att ignorera bråk och konflikter med andra. De är glada och hjälpsamma mot sina medarbetare. Denna kategori av anställda tänker knappast på att lämna sina jobb utan arbetar hårt för att övervinna utmaningar så fort som möjligt. Verksamheten och arbetskamraterna kommer före allt annat. 

2. Förbättrar anställdas prestation
När anställda är nöjda tenderar de att anpassa sig i högre grad och hantera press lättare. I dessa sammanhang är det viktigt att känna till begreppet employee engagement som delvis handlar om att belöna emellanåt för anställdas insatser. Risken är annars större att anställda utvecklar missnöjdhet med benägenhet att se problem i saker och vara stelbenta. De kan till exempel ha stora svårigheter med att kompromissa eller klara av förändringar. Nöjda anställda är istället villiga till att genomgå vidareutbildningar, lära sig nya programvaror och ny teknik. Med andra ord accepterar de nöjda anställda utmaningar på ett optimistiskt sätt även under mindre bra omständigheter. 

3. Motiverar anställda att stanna kvar
En stor fördel med anställdas nöjdhet är deras lojalitet och försäkran om att de inte kommer att lämna sina jobb. På så vis sparas mycket tid och energi på att slippa bedriva nyrekrytering och introduktionsutbildning. Så länge anställda är nöjda kan verksamheten vara säker på att få eller inga anställda säger upp sig. För att vara underrättad om anställdas motivation är Effectory.com den ideala lösningen. Denna plattform är nämligen Europas ledande leverantör av feedback från anställda. Detta säkerställer att verksamheten behåller begåvad personal för garanterad och långsiktig framgång. Föreställ dig motsatsen. Om nyanställd personal kontinuerligt lämnar verksamheten efter några månader skulle det snart bli ganska rörigt. För verksamheter är det viktigt med att behålla erfaren personal som kan vägleda och lära upp nya anställda. 

Ett av de största problemen som påverkar anställdas nöjdhet är utmattning. Så länge en anställd blir behandlad med respekt och artigheter på arbetsplatsen, har möjligheter att utvecklas och får sin lön i tid kommer den aldrig tänka på att byta jobb. Även om det kan krävas mer ansträngning från ledningen kommer det i längden bidra till verksamhetens effektivitet. Om anställda känner sig missnöjda och slutar jobbet finns risken att de skadar verksamhetens rykte genom negativa omdömen, exempelvis till familj och vänner.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.063