23948sdkhjf

Välj rätt nyckel så kommer de unga

Det fanns en tid då svensk polymerindustri valde att flytta ut stora delar av sin produktion till något låglöneland, i jakten på låga löner och kraftigt reducerade produktionskostnader.
Så sker än idag. Flera företag är idag etablerade såväl i Baltikum som i Asien med egna fabriker. Detta till trots känns det ändå som att det pratas allt mer om att produktion lyfts tillbaka till Sverige. Kanske på grund av höga transportkostnader, kvalitetsproblemen eller att företag helt enkelt insett att viktig kompetens gått förlorad.

En chef för ett stort svenskt polymerrelaterat bolag berättade för en tid sedan för mig, att bolaget förr hade nästan hade all sin produktion förlagd till Sverige och Europa. Sedan flyttades all produktion undan för undan till Asien. “Vi har gjort flertalet försök att flytta hem viss produktion till Europa igen, men det går inte. Vi hittar inte rätt kompetens och kvaliteten blir då för dålig”, sa han.

Möjligt att det är sant i hans värld. Visst har svensk plastindustri tappat kompetens, men den som finns kvar har vässats, trimmats och slimmats. Svensk plastindustri har en hög automatiseringsgrad och borde idag vara ytterst konkurrenskraftig. Dessutom älskar vi ny teknik, helst när den är digital.

Med vad ska vi göra för att behålla den produktion som finns i Sverige idag och helst även öka och växa? Att anamma digitaliseringen helt eller delvis är ett måste, men vi måste även kittla den unga teknikintresserade generationen för framtidens digitaliserade plastproduktion. Få dem att känna att detta är en arbetsplats där hen vill arbeta.

Gamification är kanske nyckeln, ett tänk från spelindustrin som enligt experterna kan användas för att engagera och förbättra produktiviteten. I den förestående digitaliseringen, kommer allt fler verksamheter att smälta samman eller i vart fall samarbeta i olika digitala ekosystem, så varför inte?

Susanne Timsjö programchef för Piia, som tillsammans med många andra är inne på den här linjen, menar att vi måste anpassa oss till nästa generation och samtidigt utveckla vår innovationskultur.

Gamification, eller spelifiering, handlar inte om att omvandla industrin till det nya dataspelet 4.0, det handlar om att använda speltänk för att skapa motivation och engagemang. Om detta är svaret på hur vi ska möta unga teknister och göra svensk plastindustri attraktivare än någonsin, vet jag inte. Det jag däremot vet är att den nya generationen av teknikintresserade ungdomar kommer att ställa helt nya krav på sin framtida arbetsplats än både du och jag.

Malin Folkesson, Chefredaktör, Plastforum
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125