23948sdkhjf

Verktygsmarknaden växer, liksom importen

En marknadsanalys genomförd av utvecklingsbolaget Pressoform visar att marknaden för formande verktyg för metall och plast under 2000 växt med ca 20 procent. Marknaden förväntas fortsätta öka också under 2001 och bedömningen är att svenska tillverkare har en stor potential att utveckla sina företag och ta upp kampen med den allt mer ökande importen. Värdet av verktygsmarknaden 1999 låg mellan 6 och 7 miljarder SEK och har alltså växt 20 % under innevarande år. Ökningen bedönms fortsätta och den kan främst hänföras till bil-, telekom- och vitvaruindustrin i Sverige. De svenska verktygsköparna prioriterar enligt undersökningen i första hand kvalitet, leveranssäkerhet och totalkostnad när de köper verktyg. Allt mer eftefrågas också ett närmare samarbete mellan verktygsanvändare och -tillverkare i produktutvecklingsprocessen, i takt med att utvecklingstid och produktlivslängd blir allt kortare.I Sverige finns idag ca 220 till 240 verktygs
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078